annonser

Lokalavis for Steigen, Tysfjord og Hamarøy

Mandag 06. September 2010

Les avisa i PDF-format!

Flyplassåpning

Se flere bilder her!

Kystfolkets helg

Se flere bilder her!

Tre øyer på langs

Se flere bilder her!

Fotballturnering på Engeløy

Se flere bilder her!

Gratulasjoner

Se flere bilder her!

Hittil og littil

Se flere bilder her!

Vårsjalabais 2010

Se flere bilder her!

Kulturkveld i Kjøpsvik

Se flere bilder her!

Åpning av Hamsunutstilling

Se flere bilder her!

Debatt

Du må logge inn for å skrive i debattforumet.

Debatt :: Generelt :: Freding av rypa

Inge Olsen

22.09.06 - 09:27

Svar

Har registrert dårlige fangsttall på rype de siste åra. Er det ikke på tide at rypa får trekke pusten og få formere seg i fred et par år, uten å bli hardt beskattet av ivrige jegere? Ser ingenting imot at det drives jakt, men man skal høste av overskuddet, ikke lete de siste rypene på fjellet så du får ei rype eller to i frysern. Mitt forslag er å frede all rype for jakt i en periode på 2-3 år.
Jeg ønsker med dette å oppfordre til debatt rundt dette.

Mvh Inge Olsen.

Neste innlegg

Siste innlegg

Bernth Christian Johansen..

04.10.06 - 11:16

Svar

Inge Olsen sier noen kloke ord her. Selv har jeg gått mye rundt omkring, og har fakisk ikke sett snurten av ihvertfall skogsrype. Fjellrypa har jeg sett større kull av , men langt fra noe toppår der heller. Jeg hadde sett for meg , at det ble satt igang tiltak mot mår , kråke og ravn, for der tror jeg tapet av fugl er stor.
Heldigvis har jeg sett mange fine kull av orrfugl som en liten trøst, men sikkert ikke i nærheten av det har vært.

Mvh

Bernth Christian Johansen
Oppeid

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Wanja

18.01.08 - 21:29

Svar

Ja mener også at det skulle blitt fredning av ryper noen år så bestande kom seg opp.
Å så skulle det ha vært skudd premie på kråke,ravn og ikke minst rev.
Vi har fått bort mye rev på Engeløya de siste åran med at sausanke laget hadde skudd premie på rev to sesonger. Å på ei lita øy som dette ble det skutt enorme mengder.
På fastlandet er det og helt ekstremt med rev, så det hadde absolutt hjulpet på å fått skudd premie på disse for da blir folk kansje mer villig etter å jakte på de.

Så kommunan i nordsalten kom med skudd premie på rev, kråke og ravn!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ståle

19.01.08 - 00:17

Svar

Når det gjelder fredning av Rypa så mener jeg vi må starte der årsaken til den lave bestanden er. Og årsaken finner vi blandt annet i de altfor store bestandene vi har av Falk i fjellene. Summen av det hele, Reven,Kråka,Ravnen som Wanja allerede har nevnt, men også en økende bestand av Falk og Kongeørn gjør sitt til at Rypebestanden blir holdt på et lavmål.

Den altfor store bestanden av Falk er lett å se.
For folk som går i fjellet.
Derimot er den veldig vanskelig å se for folk som ikke går i fjellet. Og jeg har en mistanke om at de som bestemmer over hva som skal stå på rødlista, er av den siste kategorien.
Ifølge de lærde, så tar et Jaktfalkpar, en fugl annenhver dag i gjennomsnitt. Dersom dette er Rype, noe det nok ofte er, så blir det en bra flokk iløpet av et år.
Når man ser at svermer av Falk svever over fjelltoppene, mens Rypa må ligge langt innunder steinrøysa for å berge seg, så blir dette med å forby den fornuftige form for Rypejakt meningsløst, og ikke annet enn følelsen av "å ha gjort noe".
Kanskje vi må bli flinkere til å rapportere det vi ser i fjellene?
Jeg mener ihvertfall at det må vurderes på nytt hvorvidt disse artene skal være fredet fortsatt.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Pinnedyret

19.01.08 - 17:01

Svar

En viktig årsak til at rypa forsvinner er gjengroingen. Rypa trives best der det er relativt åpent lynglandskap, med buskas inni mellom slik at den kan gjemme seg for bla. rev og falk.
Beiting er viktig for å holde landskapet åpent. I tillegg er det en fordel om noen av bøndene hadde fjærna de fæle granfeltene sine. Gran hører som kjent ikke hjemme i vår del av landet.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Rypa

19.01.08 - 18:28

Svar

Fram med kantklippern alle sammen...Øpna landskåp.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Wanja

20.01.08 - 18:33

Svar

Enig med Ståle der!

Første innlegg

Forrige innlegg

RSS-feed

Feriere du i Norge eller utlandet?