Debatt
Du må logge inn for å skrive i debattforumet.
Debatt :: Generelt :: Til dere som signerer anonymt
Jeg syns egentlig at om man ikke står såpass for meningene sine at man ikke tør ta sjansen på at noen utenfor nettstedet skal kunne koble deg opp mot dem, skal man heller ikke ytre meningene sine. Det er selvfølgelig feigt, og i enkelte tilfeller når man under psaudonym angriper enkeltpersoner direkte smålig. Det er ikke det at jeg ikke syns det skal være lov å ikke alltid ha så mye bein i nesa, men det blir fort bare dumt og lettvinte kommentarer når man vet kommentarene ikke kan kobles opp mot en selv.
Men selvfølgelig, jeg skal ikke prøve å gjøre det sånn at det blir umulig å kommentere anonymt. Jeg vil heller bare be dere som velger dette, å være så snill å i alle fall velge et psaudonym og benytte dette konsekvent. Det kan være ganske plagsomt å lese gjennom en debatt i kommentarfeltet, og måtte bruke ekstra energi på å se hvem som er hvem.
Hvorfor er det så viktig hvem som skriver hva? I en diskusjon bør det være ARGUMENTENE som er viktige, ikke HVEM som ytrer dem. Om det er feigt eller ikke får stå på din subjektive konto, endel medieforskning viser vel tvert i mot at gjennom anonymitet vil flere mennesker tørre å ytre sin mening.
Direkte angrep på enkeltindivider og generelt usaklige ytringer er selvfølgelig under enhver kritikk, og her har redaksjonen/nettansvarlig et ANSVAR for hva som publiseres i avisens forum.
Thor-Rune Hansen
Er du en motstander at yttringsfriheten? Du kan være glad for at det er noen som i det hele tatt gidder å diskutere her på nord-salten.no.
henter jeg Hegnars debattelite på forumet der, så blir det jaggu liv her på sida..Er det ett forum det blir prata piss på så er det der.
Dessuten så må det da gå ann å sile innleggene, er det ikke en admin som kan ta jobben da?
spiller ingen rolle om det er useriøst det som skrives, diskusjon er diskusjon.
Det kan være ganske plagsomt å lese gjennom en debatt i kommentarfeltet, og måtte bruke ekstra energi på å se hvem som er hvem.
Det kan nu itje vær så førfærdeli vanskeli når d e maks 2-3 innlegg pr sak..og mange saka e d itje innlægg på i det heile tatt. Aktivitetn på dettan forume e elendi...Du sett nu vel itje dær å diskuter me dæ sjøl, Thor?
Jeg er selvfølgelig ikke motstander av ytringsfriheten, det er jo å sette dette på spissen. Ytringsfriheten er vel ikke retten til å kunne si meninger man ikke står for gjennom et psaudonym? Jeg er heller ikke egentli mot muligheten til psaudonym-kommentering på denne siden, selv om jeg syns det er en feig ting å gjøre. Argumentet om at det ikke er feigt fordi flere tør kommentere om de får gjøre det anonymt, er selvmotsigende. Hovedpoenget mitt her, som kanskje ble litt overkygget av at jeg følte behovet for å uttrykke hva jeg syns om anonym kommentering, var ønsket om at de som kommenterte anonymt kunne holde seg til ett psaudonym hele vegen. Siste inleggskriver - dette var skrevet etter, og med tanke på, debatten om hvor rett det var å drive slike småskalabruk som det nystartede på Engeløy. Der ble det nor rot. I tillegg er det fint å se hvem enkelte er fra debatt til debatt, så man kan danne seg et bilde av en person. Det er avgjørende hvem en meningsytring kommer fra. Man vil gjerne legge mer vekt på en mening til noen som man vet kun skriver om saker de vet noe om, enn til en person som gjentatte ganger viser seg å bare prate vrøvl - for eksempel. Og, selvfølgelig spiller det en rolle hvor seriøst det som skrives er. Vrøvl og ubgerunnede meningsytringer, for eksempel, er helt og totalt verdiløse. De bringer ikke en debatt videre på noen måte.
Anonymitet er tillatt i den gemene hop av nettmedier , dog med ulik verifisering opp mot avisens redaksjon. Det følger også et redaktøransvar for å holde debattene innenfor visse grenser, og i denne publikasjonen er vel ikke redaktørens lange arm så fast i grepet.
Du må huske på at alle mennesker ikke er interessert i å putte navnet sitt på alle verdens forum og nettaviser, da det må gå an å ytre sin mening i en diskusjon uten at den meningen for evig og alltid skal være søkbar noen tastetrykk unna for hvem som måtte ønske det i enhver sammenheng.
Bruker du nemlig ditt fulle navn til enhver tid kan hvem som helst, når som helst google deg og i løpet av 2 minutter finne ut at Thor-Rune Hansen hadde bursdag på lørdag (24.nov), er født i 1988, er fra steigen, liker data, trening og foto for å nevne noe. Er engasjert i flere diskusjonsforum, at du hørte på Dragon force for 5 og en halv time siden, men for det meste har hørt på de lillos de siste dagene, at du engasjerer deg i dyrevern osv osv osv.
Jeg kan jo til en viss grad forstå hvorfor folk ikke vil ha navnet sitt overalt. En del ting trenger ikke alle fort kunne vite. Jeg kan vel si det sånn da, at jeg kapitulerer her. Jeg mener fortsatt, spessielt i en seriøs debatt, at man burde skulle kunne stå bak meningene sine med sitt virkelige jeg. Men, jeg vil ikke orke å argumentere mer for det. Jeg vil bare igjen be om at man kan velge seg et psaudonym, og holde seg til dette.
Det du fant av meg er forsøvrig ting jeg selv bebisst legger frem om meg selv, og ingeting prekært. Tror ikke du vil finne noe galt om meg uansett hvor mye du googler.
Men jeg likte denne, på google:
Lokalavisa NordSalten - Debatt
Thor-Rune Hansen, 19.11.07 - 10:24, Svar. Jeg syns egentlig at om man ikke står såpass for meningene sine .... av Thor-Rune Hansen; • Naturstier i Steigen ...
Thor-Rune Hansen, naturist fra steigen ;)
I en seriøs debatt sitter debattantene ansikt til ansikt og er nok klar over hvem de sitter sammen med. På Lokalavisa Nord-Salten er tonen litt mindre høytidelig, selv om du kanskje ikke merker forskjellen Thor-Rune?
Angående hvordan du velger hva du vil legge ut om deg selv, så prøv å les gjennom trefflista og se om alt du finner om deg selv er sånt du vil skal være søkbart for resten av ditt liv? Kan vel si at jeg plukka de mest trivielle tinga på google, og fortsett og bruk ditt ekte navn i 10 år til så kan vi gå gjennom lista sammen og se om du er like fornøyd med alt :)
Selv om du blingsa med naturstier her i sted, så vil du nå for alltid ligge søkbar med signaturen Thor-Rune Hansen, naturist fra steigen. Den er vel ikke like kul å ha uansett hvem som googler deg for eksempel :P
Men du etterlyser seriøse debatter, og da må du vel snart innse at dette er en lokalavis og de mest seriøse debattene vil ikke foregå her. Det finnes tusen andre plasser, jeg ser jo du er registrert på endel av dem, som sikkert egner seg bedre til seriøs diskusjon.
La oss bare slippe sutringen din om at du ikke ser hvem som skriver hva. Det er rett og slett barnslig, og har lite å gjøre med en seriøs diskusjon. Er du ute etter diskusjonen er det argumentene du bør vurdere, ikke personene...
Oppsann. Ja, ok, igjen ble det feil. Naturstier er jo et anagram for naturister, så er kanskje ikke rart at man kan lese snåt uikrtig i og med at man leser hletehen av et ord og man kan omstokke meditn og fortsatt lese ganske lett. Dumt var det i alle fall. (Gjetter på at du ikke la merke til at helheten var skrevet feil der)
Det er mange poeng med å ikke ville ligge søkbar med fullt navn over alt. Jeg kjenner jo konsekvensene, og jeg tenkte over det før jeg skrev det siste over. Det vil også ligge søkbart sammen med resten av debatten, og debatten vil vel heller vise at jeg står på meningene mine og kan argumentere for dem? Selv om alle ikke nødvendigvis er enig i dem.
Du sier du valgte det fineste fra google, men jeg har jo også googlet på mitt eget navn og ikke funnet noe galt. Det hadde vert morsomt å sedd hva som var det verste noen kunne fått til ut av google-resultater på mitt navn, for jeg tror ikke egentlig det er mye å hente der.
Jeg har som sagt ikke tenkt å fortsette 'maset' om signaturer no mer. Jeg ser jo at jeg ser ut til å være alene om å mene dette, i alle fall blandt dem som snakker høyt her inne.
jeg la merke til at helheten var skrevet feil, også snåt (smått?) og meditn (meningen?). i enhver diskusjon som foregår skriftlig er jeg mye mer opptatt av rettskriving og konsekvent språkbruk enn av å identifisere avsender.
Dersom noen googler deg og leser hele denne diskusjonen så vil nok den personen se deg som en ganske reflektert og engasjert ung mann, om kanskje ikke helt gjennomtenkt i din argumentasjon. poenget er derimot at når man googler noen er det ikke helheten man legger merke til, men de små kuriositetene. jeg vet ikke om det ligger mye saftig om deg ute på nett, jeg leste gjennom overskriftene på de 2 første treffsidene, og sjekka LASTFM-siden din. fortsetter du å signere med fullt navn derimot, så vil det komme mye rart ut om deg med årenes løp.
skal se om jeg får tid en dag til virkelig å sjekke deg opp på internett. da skal jeg love deg at jeg finner en ting eller to du kanskje har glemt eller ikke er klar over.
men ja, vi lar ballen ligge død. håper du ser mitt poeng med at anonymitet på nett nesten er et forbehold man bør ta, selv om jeg til dels skjønner din side også. det er bare det at de seriøse diskusjonene sjelden foretas her på lokalavisa, dette skal vel heller være et fora der noen og enhver, uavhengig av kulturell kapital og pathos, skal kunne få satt ord på sine tanker og meninger i saker der dem kanskje ikke er eksperter men der dem fortsatt besitter synspunkter. det å avfeie disse argumentene som mindre verdt er direkte udemokratisk.
Navnet skjemmer ingen(sies det hvertfall)
Jeg ser dere har en heftig diskusjon om anonymitet her...Vel, Thor her er ikke særlig anonym. Og er den eneste som argumenterer for å ikke være det.
Det bryter med yttringsfriheten og vi i Norges land er verdensmestere på å demonstrere mot samfunnets kvaler anonymt...Det er undersøkelser som vitner om det. Har stått i avisa osv osv...
Jeg mener, det er ikke mange som vil stå frem med fullt navn, og det er forståelig. Jeg vil ikke det...Men jeg står for det jeg sier fullt ut om noen skulle finne ut hvem jeg er. Som anonym kan man tulle med hvem som helst når som helst.
Thor, ditt navn er nå offentlig og kan misbrukes. DERFOR er anonymiteten viktig.
Jeg er ikke så populær på HO for tiden da jeg gjør det mye bedre enn jalla-investorene der..Jeg shorta GOGL på 43.50 og har vært en knallinvestering. Den skal vel ned enda 10 kroner...Men det er en annen historie. Poenget her er at om jeg hadde stått med fullt navn der om min investering ville jeg sikkert fått tullinger på døra...som ikke deler min glede ved å shorte aksjer de selv er stuck i på det høyeste GOGL har vært i:-)
Haha, litt morsomt. Tredje resultat på Google nå på mitt fulle navn er nettopp denne tråden, med sitatet:
"Selv om du blingsa med naturstier her i sted, så vil du nå for alltid ligge søkbar med signaturen Thor-Rune Hansen, naturist fra steigen. ..."