annonser

Lokalavis for Steigen, Tysfjord og Hamarøy

Fredag 10. September 2010

Les avisa i PDF-format!

Flyplassåpning

Se flere bilder her!

Kystfolkets helg

Se flere bilder her!

Tre øyer på langs

Se flere bilder her!

Fotballturnering på Engeløy

Se flere bilder her!

Gratulasjoner

Se flere bilder her!

Hittil og littil

Se flere bilder her!

Vårsjalabais 2010

Se flere bilder her!

Kulturkveld i Kjøpsvik

Se flere bilder her!

Åpning av Hamsunutstilling

Se flere bilder her!

Debatt

Du må logge inn for å skrive i debattforumet.

Debatt :: Politikk :: Steigen i Bodø kommune?

Ray

24.01.08 - 21:21

Svar

Snart skal kommunestyre ta opp saken om Steigen skal søke om å få slå seg sammen med Bodø kommune. Jeg mener så absolutt at det er på tide å slå seg sammen med Bodø.

Snart skal ungdomskole-elevene i kommunen sitte på timesvis i busser og få undervisning i brakker i Bogen. Ny skole er det ikke råd til. Steigentunet må bygges ut. Idressthall bør bygges og vedlikeholdes.

Eiendomsskatt kommer også til å bli innført i Steigen kommune! Så nå må folk betale straffeavgift for å bo i Steigen. Er det ikke bedre å slå seg sammen med en bykommune? Det er ihvertfall ikke vits å slå seg sammen med kommuner med samme problemer som Steigen...

Jeg kommer likevel stolt til å si; e kjæm i frå Steigen i Bodø kommune.

Hva mener du om dette?

Neste innlegg

Siste innlegg

Bodøværing

24.01.08 - 21:37

Svar

Rødd opp i fjøsen dokkers sjølv.
Ka får d tell å tru at vi e intresert i å
forsørg dokker???
Du må dessuten betal eiendomsskat her også!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Haha!

25.01.08 - 08:51

Svar

Bodø gjør lurt i å innlemme Steigen i sin kommuen. Hvorfor? Jo, fordi Bodø har lite å tilby i turistsammenheng.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Utflytta Steigværing

25.01.08 - 09:08

Svar

Tror ikke "problemene" løser seg ved å slå seg sammen med Bodø.
Bor selv i Hedmark. Et fylke som har mange distriktspolitiske likheter med Nordland.
Men mange små utkantkommuner i Hedmark klarer seg bra til tross for befolkningsnedgang og store geografiske avstander. Det befolkningen i disse kommunene har innsett, er viktigheten med et sterkt senter i kommunen. De har lagt "stedspatriotismen" nærmest død. De har sett viktigheten med å dra i samme retning. De har også innsett at hver grend i kommunen sin ikke kan ha alle tilbud. Det ville blitt altfor dyrt. De har derfor klart å gi innbyggerne et tilbud som kommunen har råd til, og befolkningen som bor i periferien aksepterer å måtte kjøre lenger for å få tilbudet -istedefor ingen -som gjerne blir resultatet at krangling og at man sitter på hver sin tue og trekker i hver sin tråd.
Mitt inntrykk er at det siste ofte har vært en tendens i Steigen? For å si det litt tabloid; "Hvis ikke vi får tilbudet på vårt sted, skal ihvertfall ingen andre få det!"

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Keith

25.01.08 - 13:49

Svar

Nei! Steigen burde være som de er noen år til. Vi har jo ikke engang muligheten til å kjøre fra Steigen til Bodø uten å kjøre gjennom to andre kommuner først. Det virker jo teit å slå seg sammen da, mener nå jeg. Forøvrig ser jeg ingen fordel å slå seg sammen nordover heller...

Inntil det kommer en direkte forbindelse (med bil) mellom Bodø og Steigen er hvertfall jeg imot en slik sammenslåelse.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

k.g. nilsen

25.01.08 - 15:24

Svar

intresangt å se at bodøværingan e redd for å måtte forsørge oss fra steigen,men da må jeg minne vedkommende på at den største verdiskapningen skjer ytefor byene,nemlig i distriktene,dessuten finnes det ikke bare fjøs hos oss,men en masse andre ting som dere asfalt slitere setter pris på.æd bæ da.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

P Fredriksen

26.01.08 - 01:41

Svar

ser med munterhet bodø-væringen som er redd for å førsørge oss i steigen.....
En litt om ikke en helt vanvittig tanke,har vedkommende ikke noen som helst innsikt i realitetene.
for det første så er vel alle (det fins jo tydelig unntak)enige i at de verdier som skapes innenfor bodøs bygrense er minimale sett fra et økonomisk perspektiv,ser jo bort fra de overskrifter som er i aviser ang,bråk i glasshuset,narkotika-pågripelser i byen,vold mot eldre,samt et totalt vanstyrt helse-foretak i byen.
videre så vil jeg minne om at viss ikke vi som er fra distriktene, var bundet på hender og føtter ang.utdannelse av våre ungdommer,så er det neppe bygd et eneste hus innenfor bygrensen med utleiemuligheter slik at våre unge kan finansiere drømmeboligene deres,med verdier skapt på landsbygda vår.
tilslutt er jo denne diskusjones opphav ikke respektiv for hele Steigens befolkning.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Raymond Gamst-Lagård

26.01.08 - 11:11

Svar

Hvis Steigen skal greie utfordringene fremover må ihvertfall inntektsystemet til utkant kommuner forbedres veldig mye. Kanskje noen politikere i Steigen kan fortelle noe om det?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Thor-Rune Hansen

26.01.08 - 18:17

Svar

Det er vanskelig for meg å se for meg at Steigen og Bodø skulle høre sammen, uten veiforbindelse. Men kanskje ei kommunesammenslåing ville vert ett nytt argument for å få kystriksvegen med ferge via kjerringøy og inn i (ca) laukvika. Det ville vert nokka, det! Trengs brobygging på bodøsida og veiutbedring på steigensida, men det trenger ikke nødvendigvis være totalt urealistiskt..? Men selvfølgelig, nu som de e ferdig med LOFAST ser det ut som vegvesnet vil satse på turistvega i stedet, og det e jo ingen dårlig idè. Men tror ikke steigen kunne bydd på mye i sånn forstand, da?

E veit ikke ka e syns om ei sammanslåing, e kjenne ikke til nok til å kunne tro nokka. Men om det skjer, så syns e Steigen skal få beholde navnet sitt, og Bodø skifte navn til Steigen. Bodø e så trasi et navn...

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Keith

27.01.08 - 13:47

Svar

Det hadde vært morro å høre hvordan det går i Skjerstad. De ble jo slått sammen med Bodø for noen år siden. Har hørt at noen sier de har det bedre enn før, men vet ikke dette sikkert da...

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Querini

28.01.08 - 19:40

Svar

Som regel får man bare høre noe hvis noe er galt. Og det har vært helt stille fra Skjerstad etter at de ble sammenslått med Bodø. Tyder på at dette var det beste ihvertfall for Skjerstad!
Steigen, Hamarøy og Tysfjords vestside kunne med fordel ha vært slått sammen med Bodø. Hva i all verden skal vi med lokaldemokrati når man er bundet på hender og føtter av elendig økonomi? Herre i sitt eget tomme hus?
Men vil Bodø ha oss?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Nord-Bodø

01.02.08 - 12:10

Svar

Synes siste innlegg var en spennende tanke.......!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Maria Almli

07.02.08 - 12:18

Svar

Jeg kan ikke se at Steigen har noe å vinne på å slå seg sammen med Bodø. Skjer dette vil Steigen bli en liten utpost i en stor kommune - med en ørliten andel av befolkningen: - Hvordan skal det kunne forsvares å bruke mye ressurser her da??? Eksempler fra slike kommunesammenslåinger rundt Tromsø har vist akkurat dette: Det er et skritt mot økt (total) fraflytting av fastboende. Jeg er redd Steigen, i tilfelle sammenslåing, også ville ha blitt et friområde for byens befolkning i større grad enn det er i dag. Har en mistanke om at dette vil innebære flere interessekonflikter mellom fastboende og feriefolk. Viser ellers til et tidligere innlegg her, og støtter argument for heller å samles om sterkt senter, MED et Allhus :)

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ove Hanssen

08.02.08 - 09:01

Svar

Helt enig med Maria. Vi trenger ikke gå lenger enn til Kjerringøy for å se hvor dårlig en utkant av en bykommune blir behandlet.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Querini

11.02.08 - 07:51

Svar

Har vont for å se at kommunesammenslåing skaper fraflytting. Det som er sikkert er at dårlige kommunale tjenester pga manglende økonomi bidrar til at folk flytter.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fraflytta

11.02.08 - 09:39

Svar

Å innlemme Steigen i Bodø kommune er i alle fall en interessant tanke som bør diskuteres.

Men, ærlig talt! Dersom jeg skulle finne på å flytte tilbake til Steigen, så hadde det ikke blitt til Leinesfjord. En gyselig hallkonstruksjon vedsiden av ei "renovert" sentralskole hadde absolutt ikke gjort det mer fristende.
Nei, sats heller på å utvikle videre de flotte bygdene rund om i kommunen, så skal jeg vurdere det.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Trond

11.02.08 - 10:43

Svar

Når det gjelder kommunesammenslåing - saksgangen er slik at kommunestyret i kommunen som ønsker å slå seg sammen med andre må vedta en sammenslåing, så må den kommunen som første kommune ønsker å slå seg sammen med akseptere sammenslåingen. Dette må skje i en periode - og repeteres i neste periode.

Ser ikke helt gevinstene med å slå sammen smått. Tysfjords vestside, Hamarøy og Steigen - det blir en kommune med ca 6000 mennesker. Samtidig vil det by på så store kommunikasjonsmessige problemer og diskusjoner om hvor "hovedstaden" skal ligge at det i utgangspunktet vil kvele debatten. Det blir litt som om den halte skulle lede den blinde og den døve skulle høre for de andre.

Det jeg har større tro på er mer interkommunalt samarbeid. Det vil være lettere å få til. Selv det er en meget stor utfordring.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Querini

11.02.08 - 11:44

Svar

Hovedinntektskilden til kommunene er rammeoverføringer fra staten basert på folketallet. I takt med synkende folketall reduseres overføringene, og dermed kommunens evne til å drive forsvarlige tjenester. Det paradoksale er at det blir ikke billigere å drive kommunen selv med færre innbyggere. Hvis man ikke snart greier å snu fraflyttingen er jeg redd man snart må ta konsekvensen av det og enten slå sammen nordsaltenkommunene, evt søke sammenslåing med Bodø evt Fauske.
Konsekvensen vil uansett bli:
- Sterkt sentralisert skolestruktur
- Sammenslåing av ledelsesfunksjoner
- Sentralisering av helsetjenester
Steigen, Tysfjord og Hamarøy beveger seg helt på grensen av hva som er økonomisk forsvarlig.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Helge

12.02.08 - 02:34

Svar

Ja ja.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Thor-Rune

12.02.08 - 11:31

Svar

Ser ut som om det er en idè å få CAPTCAen inn i debatten også...

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Querini

22.02.08 - 19:09

Svar

På NRK Nordland kunne de i dag opplyse at Skjerstad har fått det bedre som en del av Bodø Kommune. Ny skole og flere i omsorgsstillinger.Større næringsaktivitet. I tillegg "Lys i flere hus", som en innbygger uttrykte det. Tror man snart bør komme til den konklusjonen at STH-kommunene vil få det bedre i Bodø!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Steigen,Hamarøy og Tysfjo..

22.02.08 - 20:59

Svar

Steigen kommune har vært så "selvstendig" at de har lånt til langt over pipa pr.innbygger(mer en det dobbelte av kommuner vi kan sammenligne oss med)
Slår vi sammen Steigen,Hamarøya og deler av Tysfjord til en kommune,vil vi klare å melke max ut av EU systemet.
Etter beregninger fra økonomer er dette den beste løsningen.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

fillibombombom

24.02.08 - 23:34

Svar

jeg tror STH kommunene må bli ekstremt mye mere samarbeidsvillige interkommunalt en de er idag hvis man ikke skal ende opp i regionale storkommuner eller lignende. Slik det er idag er det ingen som vil gi fra seg noe som helst.

Ta for eksempel Tysfjords ordfører Anders Sæter utspill til Hamarøy om å følge Stein Valles ide om å bygge en større ungdomsskole på Ulvsvåg for hamarøy og tysfjords vestsides elever. Hamarøys Ordfører ville ikke høre snakk om å ta den saken opp til vurdering igjen. Det er jo nettopp slike ting som to eller flere kommuner kan spare kommunale kroner, som det ser ut for å bli bare mindre og mindre av.

Jeg tror at hvis STH kommunene vil sitte med skjegget i postkassa innen 20 år, der de vil være innlemmet en regional storkommune som vil resultere i dårligere tilbud, fraflytning og arbeidsplasser som forsvinner.

Min oppfordring til politikerne i STH vil være å aktivt begynne å jobbe med interkommunalt samarbeid før det er for sent!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Eirik Stensland, Hamarøy ..

25.02.08 - 10:26

Svar

Stiller meg bak Rolf Steffensen når det gjelder tysfjordordførerens forslag om sentralskole på Ulvsvåg. Det vil være helt utenkelig å nå stoppe prosessen med renovering av Hamarøy sentralskole, etter å brukt betydelige resurser på prosjektering osv, etter flere forsinkelser og med et eksisterende skolebygg som i dag knapt er egnet til å være i verken for elever eller lærere. Dette for å avvente på en politisk prosess i Tysfjord, med usikkert utfall og tidsperspektiv?

Hamarøy Ap har vært en pådriver for interkommunalt samarbeid. Gode eksempeler på dette er interkommunalt brannvern, interkommunal renovasjon osv.

Når det gjelder flytting av elever fra Oppeid til Ulvsvåg er det toget desverre gått.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

TVANG

25.02.08 - 11:59

Svar

Inerkomunalt sammarbeid er ingen av kommunene i stand til,det har fortia vist.(Steigen som værstingan) Kommunene i NordSalten må slåes sammen med tvang.De som driver med styre og stell av kommunene må ta ansvar nå ,det er mer en nok hyling på Staten .Etter lønsoppgjøret til våren kommer det til å bli helt jævlig.Det er alt for mange offentlige arbeidsplasser i disse komunene.AFP er den største trussel.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fillibombombom

26.02.08 - 00:37

Svar

Nå ser det jo også ut som om politikerne i Tysfjord også ønsker å bygge ut Drag skole.

Er det noe vits i at to kommuner som er på så mange måter ideell for interkommunalt samarbeid skal bygge hvært sitt prakteksemplar av noen skoler, på hvær sin plass? Hadde det blitt bygget en felles interkommunal skole på ulvsvåg er jeg sikker på at b egge kommunene ville spart betydelige beløp!!! I tillegg tror jeg at skolen kunne drives med et mere kvalitetsmessig opplæringstilbud en det som blir tilbudt idag!

hvorfor skal Tysfjord og Hamarøy sitte på "hvær sin sitt ness" og oppføre seg som nessekonger?
nå må politikerne få øynene opp, og kunne jobbe mot et felles mål. Nettopp distriktskommuner som kan og vil holde på sine innbyggere ved å kunne tilby tjenester med såpass kvalitet som hvilken som helst annen kommune i Norge!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fillibombombom

26.02.08 - 00:39

Svar

Hvordan er forresten toget gått for å kunne frakte elever fra skutiv og oppeid til Ulvsvåg?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Eirik Stensland

26.02.08 - 11:19

Svar

Det toget er gått fordi sentralskolen på Oppeid nå straks blir pusset opp. Det er dermed utelukket å frakte elever fra Oppeid til Ulvsvåg.

Ønsker å påpeke en ting: Det er ikke dokumentert at mindre skoleenheter har dårligere pedagogisk tilbud en større skoler. En sentralsisert skolestruktur har muligens økonomiske fordeler, men det eksisterer etter det jeg vet ingen overveiende pedagogiske argumenter som peker i en bestemt retning.

Henviser forøvrig til mitt første innlegg.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fillibombombom

26.02.08 - 11:31

Svar

Men slik som situasjonen er nå vil både tysfjord og hamarøy bruke mye penger som de i utgangspunktet kunne delt kostnadene på.

Hvis man har større skoleenheter ville man redusere antall lærere, og ha mere frihet til å velge gode lærere, lærere med god kompetanse. og ikke minst kunne skoleetaten sørge for å etterutdanne sine lærere slik at lærerne holder en jevn og god kompetanse. Slik at lærernes kompetanse kunne være i norgesklasse eller verdensklasse i å alltid være i tråd med tidens tann når det gjelder læring.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Thor-Rune

26.02.08 - 21:11

Svar

Fillebom, er det en fordel å ha ferre lærere? Flere elever pr lærer, som færre lærere nødvendigvis vil tilsi, vil jo bety mindre tid til oppfølgeling av den enekelte eleven.

Skulle tro at det er om å gjøre å skape små enheter. Ikke for små, selvfølgelig - om det ender opp med at 8-10 klasse må dele lærer og klasserom og læretid, da har man en for liten skole (Kjerringøy). Jeg ser på SSS som helt passe stor. Veldi greie størrelser på klassene, veldi tilstrekkelig sosialt miljø, og det BURDE ikke være for stort til at man skulle kunne holde mobbing, røykepress etcetera ganske i sjakk.

Uansett er ikke unødvendig lange skoleveier til fordel for noen, er det vel?

Er skolen det eneste konkrete eksemplet på mangel på interkommunalt samarbeid?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fillibombombom

26.02.08 - 22:30

Svar

Nei, skoler er ikke det eneste eksempelet, men jeg trakk det fram som et godt eksempel. En annen ting som tysfjord og hamarøy kan samarbeide på er blant annet åpen omsorg. men igjenn kommunene er ikke nok fokussert på å samarbeide.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ø. Laxaa

28.02.08 - 10:31

Svar

Det er en inntresant debatt som pågår med tanke på å slå Steigen sammen med Bodø. med tanke på den elendighetsbeskrivelse som finns for tiden, er det klart at tanken på å fusjonere med Bodø for noen kan fremstå som forlokkende. Det tillhengerne av en slik løsning må tenke på er den infrastrukturen som råder med tanke på samferdsel mellom Bodø og Steigen, pr. i dag er det en båtrute til Bodø og en fra, de fleste dagene i uka, veien rundt er 250km. gjennomsnittlig reisetid til Bodø på raskeste vis fra Steigen er i dag +-2timer hvis en ikke bor på kaia i Helnes. Før et skjer endringer her, ser jeg det som utelukket å slå seg sammen med Bodø. En annen ting er å videreutvikle samarbeidsordninger mellom kommunene både i nord og sør for å kunne yte de tjenestene kommunene er pålagt.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Fornuftig

28.02.08 - 12:18

Svar

Hello

Eneste fornuftige stedet å bo i Steigen er jo nettopp i nærheten av kaia i Helnes.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Thor-Rune

03.03.08 - 23:44

Svar

Fillebombom, kan du si mer om hvordan du tenker kommunene kunne samarbeide innen omsorgsektoren? Jeg ser for meg i utgangspunktet at den eneste måten å kunne gjøre noe sånt på er sentralisering.

Sentralisering er problematisk for arbeidsfolket som må flytte eller kjøre milevis. Det er et problem for besøkende/pårørende som må kjøre langt, noe som nok vil føre til at brukerne får mindre besøk og mindre sosialt. Sparer man inn på arbeidsplasser, går man feil vei, fjerner arbeidsplasser og minsker antall hender. Det er IKKE ønskelig! Er det noe annet du har i tankene, eller er du uenig med meg?

Første innlegg

Forrige innlegg

RSS-feed

Feriere du i Norge eller utlandet?
Norge
Utlandet
Begge deler

Se resultat

Svar til nå: 548

5 siste i debatt

Legg denne boksen på din egen hjemmeside! Les mer