Debatt
Du må logge inn for å skrive i debattforumet.
Debatt :: Politikk :: Kommunesstyremøte online i Tysfjord
I Tysfjord kommune skal nå kommunestyremøtene overføres via videokonferanse til de ulike skolene i kommunen; kjøpsvik-, drag-, storjord- og musken skole.
Første møte vil, etter som jeg har hørt, bli 13. juni.
Her vil publikum få anledning til å følge med på møtene. Det vil ikke være anledning til at publikum kan snakke inn i møtet, da lyd inn til kommunestyresalen vil være avslått. Imidlertid vil publikum kunne snakke med hverandre mellom de ulike lokasjonene.
Dette er en spennende utvikling i lokaldemokratiet.
En annen idé vil kunne være at kommunestyrerepresentantene kunne vært på nett, og logget på Microsoft Live Messenger (MSN) eller tilgjengelig på e-post, slik at publikum kunne online stille spørsmål, som disse representantene kunne fremmet i spørretimen. Om ikke annet de som har bærbar PC tilgjengelig :-)
Det er en styrke for lokaldemokratiet at alle kan høre hva som sies i kommunestyremøtene i Tysfjord. Kanskje noen av debattantene oppdager at de har skamvett, tross alt, og begynner med et mere dannet språk. Kanskje mye forlangt, men jeg tror at det er på sin plass å moderere språkbruken blant kommunestyrerepresentantene. Tenk på at alle er mennesker og at alle ikke tåler verbal oppgulp, spying og møkk. Det er mulig at noen av representantene får et kick off av sin dårlige snakk, eller kanskje de får en slags utløsning? Disse anbefaler jeg heller å begynne å trene, jogge eller ta ut aggresjonen FØR de møter opp på kommunestyremøtene.
Nå har vel kommunestyremøtene blitt overført direkte i lokalradioen i årevis til hele Nordsalten. Kan ikke si at Tysfjord Kommunestyre utmerker seg spesielt negativt når det gjelder møtekultur og folkeskikk!
Alle STH-kommunene burde støtte nærradioen i Nord-Salten, så det monner! Nærradioen sender jo fra alle kommunestyremøtene, og den gjør et godt arbeid. Stå på alle som jobber i nærradioen!
Jeg vet at lokalradioen gjentatte ganger har bedt Tysfjord Kommune om utbetaling av de midler som visstnok er vedtatt, men ingenting har hendt pr 28.mai.