Debatt
Du må logge inn for å skrive i debattforumet.
Debatt :: Generelt :: Eiendomskatten skal bort !
Jeg synes at det er merkelig at det ikke er kommet opp en artikkel angående den nyinnførte eiendomskatten i Steigen. Dette må en av de mest oppsiktsvekkende nyhetene i nyere historie i Steigen.
Nå er det et par uker siden skattelistene ble lagt ut for offentlig innsyn og alle huseiere i Steigen har fått ”dommen” i posten. Hva skjer…ingenting. Makan til tafatte innbyggere enn innbyggere i Steigen skal man lete lenge etter. Nå er det på tide at noen tar til orde for å få fjernet denne usosiale og urettferdige eiendomsskatten.
Hvorfor er eiendomskatt usosial? Jo fordi den tar IKKE hensyn til inntekt eller formue. Den tar utgangspunkt i et objekt som allerede er beskattet over skatteseddelen, altså dobbel beskattning.
Hvorfor er eiendomskatt urettferdig? Nå er det gått 2 uker siden det ble klart hvor mye eiendomseierne skal betale i eiendomskatt. Og hva hører vi? Jo det er gjort mange feil i beregningene av eiendomskatten. Jeg har hørt mange klage over at beregningsgrunnlaget er feil og at eiendomskatten er for høy. Jeg har sågar også hørt flere si at beregningsgrunnlaget er for lavt. Det groveste jeg har hørt til nå er et tilfelle hvor takstgrunnlaget var 300 000 for lavt, noe som resulterer i at noen heldige slipper billigere unna. Er dette rettferdig???
Ikke nok med det, når man klager på at taksten er gjort på feil grunnlag så har DU bevisbyrden, sitat ”Påstander i klagen må dokumenteres….takstrapport fra eiendomsmegler eller godkjent takstmann… ” Det koster ikke så rent få tusen å få taksert en eiendom i Steigen. Kommunen fraskriver seg med andre ord alt ansvar for de feil som er gjort, og skyver bevisbyrden over på huseierne. Og de som betaler for lite i eiendomskatt bruker i alle fall ikke penger på å dokumentere slett arbeid fra kommunens side.
Det er ikke lite resurser kommunen har brukt på å innføre noe som sannsynligvis blir fjernet etter neste kommunevalg. For det kan jo IKKE tenkes at innbyggerne velger inn kommunestyrerepresentanter som har til hensikt å videreføre denne usosiale og ikke minst urettferdige skatten.
Vi kan prise oss lykkelige over at kommunen ikke har anledning til å ta mer enn 0,7 promille i eiendomskatt. Hadde kommunen kunnet, er jeg 100% overbevist om Steigen kommune hadde tatt både 1, 2 og 3 % om det var mulig. Dette vil de helt sikkert benekte, og da melder følgende spørsmål seg: hvorfor tilfeldigvis 0,7 promille? (som er høyeste lovlige skattesats). Det er vanvittig provoserende og ikke minst kynisk av politikerne å legge seg direkte på høyeste sats.
Nå vil sikkert noen forsvare denne usosiale og urettferdige skatten med den skumle og ekle Fylkesmannen, skulle likt å se denne fylkesmannen som politikere i Steigen er så livende redd for. Til opplysning: Fylkesmannen kan ikke pålegge en kommune å innføre eiendomskatt, hvis noen prøver å innbille dere det så er det tøv fra ende til annen.
Noen politikere prøver å føre innbyggerne bak lyset med uttalelser om at så snart økonomien i kommunen er på rett kjøl, så er det bare å fjerne denne forhatte skatten. Så enkelt er det ikke, kan ikke se for meg noe forslag til vedtak som går ut på å ta bort 4-5 millioner fra budsjettet, nesten uansett økonomisk situasjon.
Så til dere som har tanker om å stille til valg for lokalpartiene i Steigen om 2 år. Belag dere på 4 år uten inntektene fra eiendomskatten, 4-5 millioner.
Denne usosiale og ikke minst urettferdige skatten SKAL bort ! Jeg gjentar, eiendomskatten SKAL bort ! Og det er det bare vi velgere som kan gjøre noe med.
Enig, glimrende innlegg !
Det har jo tydeligvis vært total mangel på kvalitetssikring av denne takseringen.
Noen som husker hvem det var i kommunestyret som stemte for eiendomskatt i 2007? slik at vi vet hvem som er for eiendomskatt. De skal helt klart styres unna, med mindre de på forhånd forplikter seg til å fjerne eiendomskatten etter neste valg.
Hadde jeg bodd i Bodø med tilsvarende hus og tomt hadde jeg betalt ca 100 kroner mindre i eiendomskatt, det er paradoks det.
Kommunen burde lese loven om eiendomsskatt. Første året kan de bare ta 2promille! Det står svart på hvitt. Dessuten er gårdsbruk fritatt....
Endelig kom det en ny utgave av lokalavisa Nord Salten. Eiendomskatten var ikke nevnt med et eneste ord. Dette på tross for at eiendomskatt er både omstridt, og kontroversielt for en liten kommune som Steigen som hverken har bymessig karakter, eller har oppsiktsvekkende gode tjenester ut over de lovpålagte. Ikke blir det det heller etter at eiendomskatten er innført. Ser for meg kuttliste både forran budsjettet for 2010, 2011 osv...
Når skal politikerne dra hodet opp av sanden,og innse at sammenslåing med Bodø kommune er det beste for innbyggerne innen for dette geografiske området som i dag heter Steigen???
Enig enig!
Skulle gjerne vite hvem som stemte for eiendomskatten.
Det er lovlig å publisere en slik liste?
De burde aldri få styre igjen
En del info ligger allerede i lokalavisa
Se her:
http://www.nord-salten.no/nyheter/politikk/sa_nei_til_eiendomsskatt
Linken over er fra tidligere i prosessen da eiendomskatt ble nedstemt.
Så vidt jeg husker gikk:
- Hele SP gruppe inn FOR eiendomskatt !
- Ap var delt i sitt syn.
- Sv var delt i sitt syn (Mette Bolsøy stemte mot)
- KRF Stemte FOR eiendomskatt.
- Venstre stemte helt klart FOR eiendomskatt.
- Høyre stemte FOR eiendomskatt !!!
- Frp stemte, ikke uventet mot eiendomskatt.
Som dere ser her er det SP, KRF, Venstre og Høyre som ønsker denne usosiale og urettferdige skatten mest. Noe de sikkert kommer til å benekte. De vil sikkert påstå at de ikke hadde noe valg. Men det er feil.
Hvis politikere ikke har noe valg så har vi et demokratisk problem, hva skal vi med politikere som opplever å stadig ikke ha noe valg, da har vi ikke noe demokrati, men snarere et diktatur.
Helt enig i at eiendomskatten er urettferig! Snakka med noen søringer som var på ferie her i Steigen i sommer, de betalte det samme som oss enda deres hus og eiendom er verdt mange ganger mer enn vårt. Når det fra før av her mye dyrere å bo her enn i sentrale strøk, kan man lure på hvordan politikerene tror de skal stoppe og endatil snu flyttestrømmen! MEN, jeg så en notis i avisen som virkelig opprørte meg; kommunestyret har fått et forslag fra en av AP`s representanter om å ØKE eiendomskatten med 250 000 fordelt på alle innbyggerene for å berge stillinga til kultursekretæren!!! Er dette mulig? Hvorfor har de isåfall ikke grepet inn før for å berge Frivillighetsentralen, som faktisk fikk utrettet noe?? Frykter for at det er en del kameraderi og inhabilitet i systemet....
Utfordring til kommunestyrerepresentantene:
Kan ikke dere politikere være så snill å si noe om hvor stort overskuddet må være i Steigen, før dere kan gå inn for å fjerne eiendomskatten?
1 million?
5 millioner?
10 millioner?
15 millioner?
Husker fra debattene i kommunestyret, at flere av politikerene sa at dere ikke ønsket å belaste innbyggerne med eiendomskatt, og bare kommunen kom seg ut av det økonomiske uføret, kunne eiendomskatten fjernes. I så fall hva mener kommunestyrerepresentantene er innslagspunktet for å fjerne eiendomskatten?
Hvis ikke Frp gjør et brakvalg i Steigen etter at Steigen Kommune med ordføreren i spissen har kjempet gjennom eiendomsskatt skjønner jeg ingen ting. For makan til gavepakke forran stortingsvalget skal du lete lenge etter. Den første eiendomskatten skal være betalt den rett før valget, bra timet !
Asle S og Fred E motarbeider jo praktisk talt regjeringen i sin kamp om velgerne forran stortingsvalet 09.
Frp fikk ved stortingsvalget i 2005 19,6% oppsluttning i Steigen, noe som for øvrig er en skam for en kommune som Steigen.
Utfordringen til SP, AP og SV i Steigen, blir å forhindre at Frp får nesten 20% oppsluttning i Steigen på bekostning av SP, AP og SV.
Minner bare om at AP tapte ett mandat til Frp ved siste kommunevalg...
Godt valg !
grunnen til at eiendomsskatten blir brukt er jo den enkle grunn at det har vært slett økonomisk styring i kommunen..dette får nå innbyggerne svi for. det lyse innkompetanse i mange av de avgjørelser som e gjort.Enda har både kommuneansatte og politikere mage til og bevilge seg skyhøy lønn år før år.noen burde absolutt gå etter i sømmene det som skjer innad i kommunen.hadde det vært privat næringsliv slikt hadde skjedd hadde mange vært uten jobb....men terskelen er visst høy i det offentlige....er enig i den uttalelsen..at steigenværingene er et tafatt folkeferd som godtar bli hunsa med.Er mange saker som jeg har etterlyst offentligjort i lokalavisa..men journalistene "skygge" unna lure på hvorfor?det meste e rein info journalistikk pluss noen solskjinns historier
Jeg skrev senest onsdag 05 august et innlegg om eiendomsskatt og Steigen kommune. Dette ble både sendt til Avisa Nordland og Nordsalten Avisa. Bare Avisa Nordland har trykkt dette innlegget, etter hva jeg kan se. I stykket sto det blant annet at jeg oppfordet innbyggerne til å sjekke eiendomsskatten sin opp mot eventuellt hva andre har fått, samt klage på dette innen fristen som er 19 august 2009.
Jeg håper at flest mulig klager, for det viser seg at takstene er veldig forskjellige, og i følge infoen fra kommunen er neste takst setting i 2019....så kom dere opp av sofaen og klag på denne urettferdige skatten, hvis dere mener dere er berettiget til å klage.
Det kunne vært morsomt å få høre hvordan Wik og FRP tenker løse Steigens økonomiske problemer uten eiendomsskatt?
Konkrete innsparingsforslag?
Økte inntekter på annet vis?
Så det er grådige kommunalansatte som er hovedproblemet i Steigen? Det må jo være enorme lønninger de opererer med der. Med all respekt Noldus, her tar du feil. De største utgiftene i en kommune er knyttet til de som jobber ute i skoler, barnehager og i omsorg. Og her snakker vi absolutt ikke om topplønninger, tvert imot!
Andre steder i Norge henger kommunenes økonomiske bekymringer ofte sammen med lavt folketall i forhold på nivået på de tjenester som leveres. MAO må man begynne å sentralisere skoler, barnehager og sykehjem, samt redusere hjemmesykepleie o.l. Økning av barnehage- og SFO-satser samt øvrige avgifter er også muligheter en kommune har for å bedre likviditeten.
Jeg stiller derfor følgende spørsmål til FRP i Steigen:
- Hvilke tjenester/skoler/barnehager skal fjernes/reduseres i Steigen hvis eiendomskatten forsvinner?
- Hvilke egenandeler/avgifter må drastisk heves?
Kanskje vi kan få noen småe inn kr fra salg a olje,fiskeri etc..? Må jo gå ann å ha to tanka i haue! hvorfor bestandi straff de som har minst, mens mailliardan forsvinn som dugg før sola på børsan..
"skrotum" tar fullstendig feil ! Oljefondet er nå større enn det noen gang har vært, over 2500 MILLIARDER !
MEN, Frp ville vært den største trusselen for oljefondet, DERSOM de alene hadde fått regjeringsmakt. De strør om seg med milliarder i øst og i vest og hadde på et øyeblikk svidd av 2500 milliarder, slik at våre barnebarn og oldebarn nå nøye seg med knapper og glansbilder.
En rask telling i postlista til Steigen kommune viser ca 110 klager på eiendomskatten så langt pr. 18 aug...ca 10% av eiendommene...mye det...
frp vil "svi" av milliarder på å ruste opp landet ..istedet førr å sende milla ut a landet e6 e en krøttersti gjennom hele landt snakkes det om å bruke ei krone innaførr landets grenser...rope sosialista på innflasjon...løgn og atter løgn..helsekøene vokse... sykehus får ikke midler til å drive....eldreomsorgen som sosialista sku få te å skinne?? jommen sa je smør...skoler råtne på rot..trengs det mere info?
Kan noen si meg hvorfor bøndene og de som har
fjøsbyggninger slipper unna e.skatten.??
Er ikke bøndene nok verna og supsidiert fra før.
Håper at noen kan gi et fornuftig svar på dette.
Tvilling skrev!
"skrotum" tar fullstendig feil ! Oljefondet er nå større enn det noen gang har vært, over 2500 MILLIARDER !
MEN, Frp ville vært den største trusselen for oljefondet, DERSOM de alene hadde fått regjeringsmakt. De strør om seg med milliarder i øst og i vest og hadde på et øyeblikk svidd av 2500 milliarder, slik at våre barnebarn og oldebarn nå nøye seg med knapper og glansbilder
Kan det bli verre enn det e, kor mye kan de ødelegge på 4 år. Gjør de en dårlig jobb er det på RÆVA ut etter 4 år.
De e nok ikkje bedre enn andre parti, bruker de en plass tar de det inn en annen plass, spørsmålet er bare hvor de har tenkt å ta det inn.
Nå må vi ikke spore helt av, minner om at temaet på denne tråden er å få fjernet eiendomskatten i Steigen Kommune. Og bare ta det helt med ro, det kan vi sørge for skjer ved neste kommunevalg. Vi overlever 2 år med eiendomskatt...det er bare å bite tenna sammen.
Beklager at jeg kom med noen fakta opplysninger om Frp, sorry skal ikke gjenta seg.
Det er levert inn over 230 (!!!) klager på eiendomskatten innen klagefristens utløp.
Interesant å se at både nåværende ordfører og forrige ordfører har klaget på skatten de selv var med på å innføre :-)))))
Dette er de som mener å må betale for mye i eiendomskatt...så kommer alle de som skulle betalt mer i eiendomskatt i tillegg...(men du klager jo selvfølgekig ikke).
Det tyder på at det er gjort slett takseringsarbeid. Eks. når det foreligger en fersk takst fra takstmann, og kommunens takst er over dobbelt så høy er det noe som er rivende ruske galt !!!
En med pondus.
Eiendomskatt er IKKE grunn for at velgere i Steigen skal stemme Frp fordi:
Frp opererer med 2 programmer. Det ene er et prinsipp- program (uforpliktende), og det andre er et handlings- program (valgløftene). Det er viktig å skille mellom dem. Her er et eksempel:
Eiendomskatt: Her har Frp vært smarte, de sier i prinsippprogrammet (uforpliktende) sitt at de skal fjerne muligheten for kommunene å kreve inn eiendomskatt, MEN i handlingsprogrammet (det Frp skal gjøre hvis de kommer i regjering) står det ingenting om at Frp skal fjerne eiendomskatten. M.a.o. velgerne som vurderer å stemme Frp med eiendomskatt som argument, blir lurt trill rundt.
Tom Sagnes