annonser

Lokalavis for Steigen, Tysfjord og Hamarøy

Onsdag 10. Mars 2010

Les avisa i PDF-format!

Gratulasjoner

Se flere bilder her!

Hamarøynatta 2009

Se flere bilder her!

Hamsun-hyllest

Se flere bilder her!

UKM 2009 i Steigen

Se flere bilder her!

Når jeg blir stor

Se flere bilder her!

UKM Tysfjord 2009

Se flere bilder her!

Skolekonsert i Kjøpsvik 2009

Se flere bilder her!

Småstjerner i Ofoten

Se flere bilder her!

Sagaspillet 2009

Se flere bilder her!

Debatt

Du må logge inn for å skrive i debattforumet.

Debatt :: Politikk :: Undrende Hamarøyværing

Marit

14.01.10 - 22:51

Svar

De siste to-tre årene har jeg syntes det har vært spennende å være Hamarøyværing. Hamsunsenteret har kommet på plass, byggeaktiviteten er større enn på mange år og det ryktes om mange positive ringvirkninger som følge av dette. Det er trygt og godt å bo på Hamarøy, passe stort miljø for både store å små å vokse opp i, spennende syntes jeg.

Til tross for dette sitter jeg nå undrende og ser på de polititiske grep som nå blir tatt i kommunen, særlig for kommunesenteret Oppeid. Når infrastrukturen absolutt burde være på plass i forhold til satsingen på Hamsunsenteret opplever jeg det som oppsiktsvekkende at det nå er færre tilbud til besøkende/turistene enn på svært mange år. Gjestegården selges og omgjøres til "Hamarøy internasjonale bo- og kultursenter", Straumkroa er for tiden ute av drift og hotellet som skal være under planlegging ser vi ikke noe til ennå. En ting er at turistene ikke har et tilbud her, men hva med meg da? Er dette gjennomtenkt? Uten sosiale møteplasser og med et "Internasjonalt senter" som skal huse minderårige flyktninger, vel med visjoner om at det skal være møteplass for flere. Men skepsisen råder hos meg, og flere, om at dette blir et attraktivt møtepunkt for andre enn de som bor på senteret. For et lite samfunn som Oppeid, og Hamarøy, er dette store grep å gjøre. Sitter med mange spørsmål tilbake: Hvorfor er det ingen debatt om dette? Hvorfor er ikke næringslivet mer på "høgget"? Ønsker vi en såvidt stor andel flyktninger i bygda?

Er klar over at det ikke finnes noen fasit på dette, ville helst bare lufte noen tanker.

Neste innlegg

Siste innlegg

Olly

15.01.10 - 02:10

Svar

Det er veldig trist at Oppeid for tiden ikke har noe møtested.
Det å ha et sted der man kan ta seg en kopp kaffe eller øl med sine sambygdninger er etter min mening veldig viktig for det sosiale liv i enhver bygd. Uten et slikt sted blir det et fattigere, mindre åpent og mindre levende samfunn.

Det var vel meningen at det skulle komme et utested i det kommende hotellet på Oppeid. Når det er sagt så har jeg har stusset litt over ordlyden som står på skiltet i bygget ved siden av Spar Butikken: "Her kommer planlagt hotell i 2010". Hvorfor ikke: "Her kommer hotell i 2010".
"Planen var at det skulle komme et hotell her i 2010, men det ble ingenting av".
Vi er nå i 2010 og bygningen der det er meningen at hotellet skal stå er ikke engang revet. Nå er vi riktignok i årets første måned så det er jo ennå håp. :)

Når det gjelder asylpolitikken i Hamarøy så virker det som den fungerer veldig bra.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ungdom

27.01.10 - 16:51

Svar

For oss ungdommer fra 16 år og oppover som er bosatt på Oppeid, både på hybel og hjemme synes dette er ganske triste greier. Etter at Gjestegården stengte mistet vi vårt eneste sosiale fritidstilbud, den eneste reelle sosiale møteplassen for oss på Oppeid er skolen. Dette er jo med på å gjøre Hamarøy uattraktivt for ungdom generelt. Særlig ungdommer som søker seg på skole. Disse vil heller søke seg til byer eller tettsteder med sosiale fritidstilbud.

Det er vanskelig for dagens ungdom å se en framtid på Hamarøy, rett og slett fordi det ikke er mye å gjøre. Vi ungdommer ønsker et utelivstilbud, men kommunen har tydeligvis andre prioriteter enn ungdommen. Ikke særlig framtidsrettet etter min mening.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ove Breive

28.01.10 - 02:52

Svar

Til Ungdom og dere andre: Hva slags sosial møteplass ønsker dere?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Ungdom

28.01.10 - 20:06

Svar

Gjestegården var en fin møteplass, som jeg skrev i førsteposten.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Marit

28.01.10 - 21:39

Svar

På et tettsted som Oppeid burde det være marked for ei kro/pub/kafe. Et sted å gå for å drikke kaffe på dagtid, kanskje en middag nå og da og ellers for "å ta sæ ei øl, vest man han løst på ei øl". Gjerne et sted med en liten "takeaway-meny". Når jeg først er i drømmeland; det kunne gjerne vært plass til en trubadur eller to for å lage litt stemning ei og anna helg. Kanskje et biljardbord?
For ungdommen sin del er det fullt forståelig om de ønsker et sted de kan møtes. "Ute-onsdag" med diskotek m.m. har blitt et innarbeidet begrep, skjønner godt at det er et savn. Håper ennå på at noen i bransjen (eller andre) tar grep og etablerer et tilbud til både gammel og ung!

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Link

29.01.10 - 11:21

Svar

Forstår at de unge er frustrert over å miste tilbudet om en plass å møtes, spesielt onsdgene virket å være populære. Mitt råd til de unge:
Gå løs på politikerne i kommunen og forlang et fritidstilbud. Sett opp en ønskeliste over hva dere ønsker tilbudet skal inneholde.
Ta med forslag til hvor tilbudet skal være.
Kjør saken gjennom elevråd, ungdomsråd, tensing, grunnskole, videregående, ungdomskontakt, helsesøster, flyktnigekontoret, kommunens kultursjef, (som har mange tråder som kan trekkes i) frivilligsentralen -kort sagt alle som kan tenkes å kunne bidra. Jeg vedder på at dere får et tilbud.
Til de "voksne" som ønsker ølservering. Her snakker vi vel om markedskrefter? Tilbud og etterspørsel? Finnes etterspørselen i tilstrekkelig grad er det vel noen som ser et poeng i å møte denne for å tjene penger.
Men å sitte hjemme å syte over et tilbud som ble borte fordi nesten ingen brukte det, virker å være som å stenge stalldøra etter at hesten har rømt.

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

TNA

29.01.10 - 13:15

Svar

Jeg må si meg enig i forhold til de som sitter hjemme og klager over å ha mistet muligheten. Hvor mange av de som klager var egentlig ute på Gjestegården? Hvor mange er det som har vært innom der etter nyttår? Kafeen er AKKURAT den samme, uten alkoholservering, men dog. Åpningstidene er sterkt begrenset en periode, men vil forhåpentligvis bli utvidet snart.

Når jeg tenker på den politiske behandlingen i forkant av oppkjøpet, vil jeg egentlig spy! Den var dominert av hemmelighetskremmeri og hvisking i gangene. Kommunen gikk inn og satte en stopper for en hver som kunne ha tenkt seg å fortsette driften av gjestegården, og vår kjøpmann gikk ut og garanterte byggestart snarlig på et informasjonsmøte medio 2009, for vi kunne jo ikke komme i etterkant med et tilbud, hotellet måtte jo stå klart i det gjestene kom. -Jommen sa jeg smør!

Til dere som klager på at det ikke er alkoholservering på Oppeid: få fingeren ut, og start et tilbud som er av en slik kvalitet at dere ville ha oppsøkt det selv, det er kanskje ikke så lett som det virker. Arbeidsuker på 50+ timer, lite overskudd og nesten ingen lønn til seg selv de første årene er helt vanlige for de aller fleste som driver for seg selv. Vi glemmer ofte at også i byene er det disse få, men ivrige ildsjelene som stiller opp for lokalsamfunnet og gir oss andre et tilbud. Hva skal til for at dere også er med på å skape et tilbud for de andre?

Første innlegg

Forrige innlegg

Neste innlegg

Siste innlegg

Olly

30.01.10 - 14:27

Svar

Jeg klager ikke over mangel på kafe/sjenkested i Hamarøys største bygd, kommunesenteret Oppeid. Jeg bare konstaterer at det pr dags dato ikke finnes og tror det er uheldig for miljøet der. Selv bor jeg ikke på Oppeid og har aldri bodd der, men jeg husker den tida da vi ikke hadde et fullverdig utested i min hjembygd. Da dro vi til Gjestegården, selv om det var to mil å kjøre. Nå har vi fått et tilbud her på Sørbygda(ære være initiativtakerne) og jeg er veldig takknemlig for at det finnes. Lokalamfunnet her er blitt mere åpent og levende i forhold til hvordan det var før.
Enig med TNA og Link at det er dårlig stil å klage over at tilbudet plutselig er borte når man ikke brukte det da det fantes, men det er likevel bra at noen(Marit)tar opp temaet.
Tror det er liv laga for en kafe/pub på Oppeid, men da må folk komme seg ut av det lune hjem, vise ansvar, støtte opp og bruke tilbudet når det er der.
Til ungdom: Flott å høre dine tanker. Men ting trenger ikke se så svart ut: Hva med å ta initiativ til å lage en ungdomsklubb? Samle dine venner, lag en plan, få hjelp fra kommunen til å finne et passende lokale, økonomisk støtte,etc. DU kan være med på å forandre!
Som Hans Rotmo sier: ”Det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl”.

Første innlegg

Forrige innlegg

RSS-feed

Vil du delta i søksmålet mot Nord-Salten kraftlag?
Ja
Nei
Vet ikke

Se resultat

Svar til nå: 203

Legg denne boksen på din egen hjemmeside! Les mer