Kultursalen i Hamsunsenteret var omgjort til et formelt møterom med FN-flagget i sentrum, og det samme var møterommet i cafèen på HIS. Med dresskode for både elever og lærere og strenge debattregler, imiterte rollespillet gangen i de faktiske møtene i Sikkerhetsrådet i New York
Skoledag som dresskledd diplomat
Forrige tirsdag var det duket for møte i FNs Sikkerhetsråd på Hamarøy. Elever ved Knut Hamsun videregående skole bekledde rollene som diplomater fra 15 land, og en hel skoledag var avsatt til å diskutere situasjonen i Syria og kampen mot IS.
Elevene hadde brukt to-tre uker på å forberede seg til møtet, og måtte sette seg grundig inn i argumentasjonen til de ulike land for å kunne diskutere agenda på møtet. Ikke minst måtte man forsvare posisjonen til det landet man selv representerte, og peke på svakheter og mangler i andre lands resonnement.
Ville de klare å enes om et resolusjonsforslag til det beste for det syriske folk? Hva med kampen mot IS og andre ekstremistgrupper?
Etter endt dag var elevene enige om at dagens møte i Sikkerhetsrådet var en lærerik opplevelse.
- Det er veldig bra. Vi får sette oss i en dagsaktuell krise, og lærer mye om hvordan saker tas opp og diskuteres i verdens største råd, Sikkerhetsrådet. Vi lærer også mye ved å være representant for et land og forstå den posisjonen det har, sier Solhaug.
I dypt alvor. Elevene ved Knut Hamsun skole fikk kunnskap om Sikkerhetrådets arbeid fra innsiden ,da skolen brukte en hel dag på FN-rollespill.