Folk på kaia i Vinkenes må se langt etter et tilsvarende tilbud som hurtigbåten "Steigfart" og Torghatten Nord har gitt dem. Fra 1. september blir det mye vanskeligere å komme til og fra Vinkenes - om det nye ruteopplegget blir stående.

Protesterer mot ruteplan

Både fastboende og lokale velforeninger reagerer kraftig på den nye ruteplanen for båtruten i Nordfold- og Sørfoldfjorden som Nordland fylkeskommunen har laget.

Publisert
16. august, 2010 klokken 19:33

Journalist Lokalavisa NordSalten
lokalavisa@nord-salten.no
Journalist Gunnar Grytøyr
gunnar@grytoyr.net
Publisert: 16. august, 2010 klokken 19:33
Folk i Sandbakk har bygd ny for andre gang. Først tok isen gammelkaia, så utløste et jordskjelv et undersjøisk ras som rev med seg den nye kaia. Nå har de på nytt bygd ny kai av egne midler, men kan miste anløp om vinteren.
Roald Vinkenes (t.v.), Karin Inga Helene Vinkenes (foran), Anne-Lisa Vinkenes, Tore Vinkenes, Anne-Kaia Hansen, Agvald Vinkenes og Einar Jensen er opprørte over det nye ruteforslaget.
Rigmor og Ivar Trulsen fra Mo i Rana tror det nye ruteforslaget vil skremme bort både fastboende og sommergjester. Selv reiser de flere ganger i året til Sandbakk der Rigmor har sitt barndomshjem.
Torghatten Nords MS Steigfart med skipper Knut Hansen (nærmest) og mannskap Henry Kåre Andorsen avslutter rutetrafikken i Nordfoldbassenget etter 16 års drift. 1. september overtar Salten Cruise AS ruten.
næringsliv
Steigen Vekst AS

Steigen Vekst AS

Vi gir mennesker muligheter og skaper verdier i lokalsamfunnet

Din bedrift her?Flere bedrifter


- I følge det nye ruteforslaget vil både handleturene til Nordfold hver tirsdag og muligheten til å komme til og fra Bodø på samme dag bli borte. Vi mister også muligheten til å ta ei langhelg i fjorden slik vi har gjort til nå, enten for rekreasjon eller vedlikeholdsarbeid. Sykkelturisme og annen turisme vil også bli rammet av den nye ruteplanen, så totalt vil det blir et stort tilbakeslag for hele området, og kommunen kommer til å merke at det blir færre folk som besøker disse plassene. Nå vil vi samle alle velforeningene til en felles uttalelse om tilpasninger til den nye ruteplanen, og så ønsker vi å komme i dialog med fylket og kommunen, sier talsmann for Brattfjord Velforening, Arvid Åsen.
Foreningen har i et brev til Steigen kommune og Nordland fylkeskommune listet opp en del behov de mener bør ivaretas, som at sommerrutene forlenges i begge ender slik at både påsken og elgjakta blir med, at formiddagsturene til og fra Nordfold blir opprettholdt for å dekke behovet for hjemmehjelp, legebesøk og lignende, og at alle steder tas inn i vinterruta. De viser også til den økende sykkelturismen som kan falle helt bort. Odd Svein Hjertø, som er leder i Brattfjord velforening, er også opprørt.
- Vi føler oss holdt for narr. For det første har både fylket og kommunen holdt ruteplanen hemmelig til nå nylig, fylket har også vedtatt en mindre båt i sambandet enn den som kommer, og så har de innført hurtigbåttakster enda båten ikke er klassifisert som det. Så vi stiller oss undrende til hvorvidt fylket har forespeilet rederiet annen bruk av båten, og i så fall hvilket mandat de har til det, sier Hjertø.

Aldri hatt det bedre

Det er i forbindelse med ny anbudsrunde for rutene i Foldfjorden at den nye ruteplanen er laget. Torghatten Nord hatt ansvaret for denne ruten til nå, men etter 1. september skal Salten Cruise AS ta over. De kommer også med en ny båt som er litt større enn MS Steigfart som tar om lag 50 passasjerer. I følge ruteplanen er båten onsdag morgen bare en bestillingstur for fastboende (to i Brattfjord og to på Vinkenes), maks en gang i måneden. Morgenturen fredag er også en bestillingstur, begrenset til første fredag per måned.
- De siste årene har vi hatt et ganske stabilt passasjertall på rundt 5000 i året, og det er stort sett i påsken, sommeren og under elgjakta. Og vi har ofte full båt. Ellers er det mest varer og post som fraktes. I sommer har vi hatt spesielt mange sykkelturister, blant annet i forrige uke var det 13 syklister med vogner og det hele fra Røsvik, og da var det rimelig fullt, sier skipper Knut Hansen på MS Steigfart.
Hansen sier også at folk i Foldfjorden aldri har hatt så godt tilbud som Torghatten har gitt dem, og at det ikke kunne forventes å fortsette. Og her får han støtte fra lokalbefolkningen.
- Vi har aldri hatt det så bra som nå, og jeg har reist mellom Bodø og Vinkenes siden på 50-tallet. Og vi aksepterer endringer, men ikke i den grad som foreslått nå. Et resultat av dette kan også bli at bussen til Røsvik blir lagt ned. Vi må få beholde handleruta og fredagsbåten til Røsvik, ellers kan vi godt ha anløp på signal. Vi har kostet på kaia nærmere 200.000 kroner for å kunne ta imot større båter, og det eneste vi har igjen er et tilskudd på 10.000 kroner og krav om eiendomsskatt, sier Agvald Vinkenes.

Skremmer turister

Rigmor og Ivar Trulsen fra Mo i Rana tror det nye ruteforslaget vil skremme bort både fastboende og sommergjester. Selv er de flere ganger i året i Sandbakk.
- Vi mister handleturen til Nordfold på tirsdagene, og i følge den nye ruteplanen vil vi måtte sitte tre til fire timer på båten for å komme oss fra Nordfold til Sandbakk. Det er det ikke sikkert vi orker, sier de to som også tror turismen blir hardt rammet.
Selv har de bidratt til oppbygging av kaia for andre gang. Først tok isen gammelkaia, så utløste et jordskjelv et undersjøisk ras som rev med seg den nye kaia. Nå har de på nytt bygd ny kai av egne midler til eget bruk, men også for de mange som bruker Sandbakk som startsted for en tur på Heldalisen.
Formannskapet i Steigen skal behandle den nye ruteplanen i møtet den 27. august.

Les også


Tegn et abonnement på Lokalavisa NordSaltens papirutgave eller kjøp en elektronisk utgave (PDF).

Regler for kommentering

Diskutér "Protesterer mot ruteplan" på Facebook





Mest lest Folkets bilder Gratulasjoner Siste Aktiviteter Rubrikk

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.