Tilthornet og Stetind erobret verden i 1876

Tittelen på maleriet er «Midnattsol ved Tilthornet», men for effektens skyld har kunstneren Frants Diderik Bøe likegodt lagt Stetinds steile profil inn i fjellrekka. Og et internasjonalt publikum lot seg begeistre.  Maleriet vant gullmedalje under Verdensutstillingen i USA i 1876 ...

Publisert
26. desember, 2010 klokken 14:00

Journalist Lokalavisa NordSalten
lokalavisa@nord-salten.no
Journalist Børge Strandskog
lokalavisa@nord-salten.no
Publisert: 26. desember, 2010 klokken 14:00
Oppdatert: 26. desember, 2010 klokken 10:51
Frantz Diderik Bøe
Frants Diderik Bøe (1820-1891), her fotografert i 1865, var først og fremst stillebensmaler, men er også kjent for sine bilder fra Nord-Norge, der han oppholdt seg i mange år. Bildesaml. NBO
Frits Jensen
Frants Bøe sin kunstnervenn i nord, Frits Jensen, overtok i 1863 sogneprest-embedet i Steigen og bodde på Laskestad.
næringsliv
Øko.net AS

Øko.net AS

Autorisert Regnskapsfirma med hovedkontor i Steigen. Avdelingskontor på Innhavet i Hamarøy Kommune.

Din bedrift her?Flere bedrifter


Selv en innfødt nordlending har nok knapt noen gang sett midnattssola riktig så fargesprakende og overveldende som kunstneren Frants Bøe fremstilte den i en rekke malerier på 1860- og 1870-tallet.  Dette maleriet fra 1876 med Tilthornet som hovedmotiv skal ha prydet en vegg i USA i langt over 100 år, men kom tilbake til Norge for noen år siden.  I 2004 ble verdien på bildet vurdert til 78.000 kroner i forbindelse med en auksjon i Bergen og Oslo. Man antar at maleriet er basert på skisser som kunstneren gjorde av utsynet mot Tilthornet under et opphold på Tranøy mange år tidligere.  Galleri- og kunstbygda i Hamarøy har dermed en nærmere 150 år lang kunsthistorie!

På høyden av sin karriere ved midten av 1800-tallet var bergenseren Frants Bøe en internasjonalt anerkjent maler. Han malte først og fremst stilleben, blomster- og dyrebilder, og hans malerier var meget populære i samtiden. Han hadde studert flere år i København, var på studietur til Nederland og Belgia og bodde i Paris fra 1849 til 1857. Årene i Paris er nok hans mest kreative periode som kunstner. Under oppholdet her solgte Bøe bilder både til den franske regjering, til kong Oscar 1 og til Nasjonalgalleriet, samt i Storbritannia og Amerika. I 1855 fikk Bergenskunstneren det ærefulle oppdrag å sitte som representant for de skandinaviske land i juryen under verdensutstillingen i Paris.

I 1857 reiste Frants Bøe hjem til Norge.  Året etter var det tid for hans første opphold nordpå:
«Sommeren 1858 reiste jeg til Nordland for å studere fuglenes liv i midnattssolens eiendommelige belysning.  Jeg ble gjestfritt mottatt av Frits Jensen, som nu var blitt prest i Vesterålen».

Hos ungdomsvennen, presten og kunstneren Frits Jensen tilbrakte Frants Bøe de nærmeste årene.  Senere flyttet han «hovedbasen» til prest Neumann i Vågan, men tilbrakte nok også i disse årene tid hos kunstnervennen Frits Jensen, som fra 1863 overtok sogneprest-embedet i Steigen og bodde på Laskestad. Ett av de maleriene Bøe malte i Nord-land i disse årene var «Fuglebjerg», som i 1862 ble utstilt på verdensutstillingen i Paris i 1862.  Der ble det solgt for 3800 kr, en svimlende sum i de dager. Frants Bøe var selv nede i Paris på utstillingen, og ble i kunstner-metropolen et års tid før han igjen vendte tilbake til Norge - og til Nordland.  Under dette siste oppholdet nordpå, som varte til 1865, holdt han seg mest i Lofoten. Men kunstneren må ha reist mye under sine opphold i nord.  Landskapsbildene hans har motiver fra Nordkapp i nord til Helgeland i sør.  Sannsynligvis har han gjort sine skisser både av Tilthornet (og av Stetind) ett av disse årene, selv om det storslagne maleriet ble gjort ferdig på et langt senere tidspunkt, etter at Frants Bøe forlengst hadde flyttet sørover til Bergen.  Der bodde han nemlig fast fra 1865.  Da hadde han forøvrig rukket å gifte seg med ei lærerinne fra Lofoten året før, Hanna Maria Arnesen.

Bøe malte flittig utover i 1870-årene, blant annet en rekke midnattssol-bilder fra nord, men en tiltagende øyesykdom med tap av fargesyn gjorde at hans arbeider på 80-tallet etterhvert manglet den kvalitet han tidligere var kjent for. Økonomien ble også gradvis svekket for kunstneren og hans familie.

I november 1891 ble Frants Bøe funnet bevisstløs på en benk i Nygårdsparken, rammet av slag. Politikonstabelen som fant ham, misforstod situasjonen og plasserte ham i fyllearresten. Da feilen ble oppdaget, var det for sent å gjøre noe for å redde livet...

Nasjonalgalleriet har 5 av Frants Bøes bilder.

Les også


Tegn et abonnement på Lokalavisa NordSaltens papirutgave eller kjøp en elektronisk utgave (PDF).

Regler for kommentering

Diskutér "Tilthornet og Stetind erobret verden i 1876" på Facebook





Mest lest Folkets bilder Gratulasjoner Siste Aktiviteter Rubrikk

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.