Ordfører Asle Schrøder i Steigen kommune krever at det nå er Steigens tur til å få gjennom samfersenlskravene sine.

Nå er det Steigen sin tur!

- Etter flere oppslag i Helgelands Blad ser jeg at fylkesråd for samferdsel, May Valle, har fått drahjelp av fylkesrådsleder Odd Eriksen for å legge til rette for daglig pendling med en egen hurtigbåt til Dønna.

Publisert
10. mars, 2011 klokken 13:31

Journalist Lokalavisa NordSalten
lokalavisa@nord-salten.no
Journalist Gunnar Grytøyr
gunnar@grytoyr.net
Publisert: 10. mars, 2011 klokken 13:31
næringsliv
Lokalavisa NordSalten AS

Lokalavisa NordSalten AS

Lokalavis for Steigen, Tysfjord og Hamarøy.

Din bedrift her?Flere bedrifter

- Dette ble vedtatt i siste Fylkesting, til en prislapp på fem millioner kroner. Det går an, bare viljen er til stede!, sier en lett opprørt ordfører i Steigen, Asle Schrøder (Sp).
Nå krever han at fylkesrådet viser samme vilje til å satse på folk i Nord-Salten. Han mener at Steigen har et betydelig større potensial for pendling enn Dønna har.  I 2009 var det registrert 377 pendlere i Steigen. 255 av disse var registrert som bosatt i Steigen og pendlet ut av kommunen. I dag er det 35.000 reisende til og fra Steigen med NEX II. Dette er over halvparten av alle som reiser med hurtigbåten totalt. Dette på tross av at båten ikke er tilpasset kommunens behov. I dag er det svært mange som må velge å kjøre den lange veien rundt for å komme til Bodø, og arbeidspendling er umulig. Potensialet for økning av passasjerantallet er stort, mener Schrøder.
- Vi krever derfor at fylkesrådet nå legger kostnadene med en egen hurtigbåt til Steigen inn i sine budsjetter. Det tar en time fra Steigen til Bodø. Det er like lang tid som det tar fra Helligvær – via Sør-Landegode, til Bodø. Vi krever samme muligheter for utvikling og tilflytting av nye innbyggere som Gildeskål og Helgelandskommunene har, sier ordføreren.

Godtar ikke mer
- Nordfoldruta har fått redusert frekvens. Vi godtar ikke lenger kun å skulle være de som skal bidra når budsjettene skal reduseres! Kostnadene med en egen båt til Steigen er beregnet til 6-7 millioner. Pengene finnes. Det går an når Skutvikferga skal ha flere avganger og når Helgelandskommunene kommer med krav. Nå er det jaggu vår tur, sier Schrøder.
- Hvordan vil du forfølge denne saken?
- Vi skal ha et møte med May Valle og byråkratene den 21. mars i forbindelse med finansiering av samferdselsplanen for Nord-Salten, og da tenker jeg å ta dette opp igjen.  Jeg blir også å forfølge dette politisk, for jeg har en følelse av at Nordland Senterparti er på Steigens parti i denne saken. Jeg blir også å prøve å få en møte med samferdselskomiteen før neste års økonomiplan skal legges i junimøtet. Nå skal vi ha denne saken – pluss de andre kravene våre, gjennom. Jeg har hørt at asfalteringen på Engeløya som May lovte skulle komme i 2013, er forskjøvet til 2014, så nå er det nok, sier Schrøder som synes innpillet om helikopterrute er spennende.

Les også


Tegn et abonnement på Lokalavisa NordSaltens papirutgave eller kjøp en elektronisk utgave (PDF).

Regler for kommentering

Diskutér "Nå er det Steigen sin tur!" på Facebook





Mest lest Folkets bilder Gratulasjoner Siste Aktiviteter Rubrikk

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.