Godt over 21 000 passasjerer. Skipper og styrmann, Henrik Jensen (73) fra Ballangen blar i loggboka og konstaterer at de ikke har hatt en dag under 500 passasjerer i løpet av de ti ukene som MS Røsund har trafikkert sambandet Bognes-Skarberget. Skipper Hallstein Johnsen (70) fra Ibestad sørger for at gammelferja kommer trygt over Tysfjorden.

Full ferje – men ingen servering

B-ferja over Tysfjorden frakter daglig mellom 500- 800 passasjerer, til sammen godt over 22 000 passasjerer i løpet av den seks uker lange sesongen. Men ingen av de reisende får kjøpt seg en matbit eller en kopp kaffe, siden begge kaféene er avstengt.

Publisert
13. august, 2014 klokken 09:04

Journalist Lokalavisa NordSalten
lokalavisa@nord-salten.no
Journalist Børge Strandskog
lokalavisa@nord-salten.no
Publisert: 13. august, 2014 klokken 09:04
Oppdatert: 13. august, 2014 klokken 09:10
Antiklimaks
Ellen Hauger Olsen, som sammen med datteren Ingrid (17) har kjørt i tre og en halv time på vei fra Sulitjelma til Narvik og forventet å få tilbud om servering om bord på ferja mellom Bognes og Skarberget. – Sist jeg kjørte var det full servering så jeg hadde jo regnet med det, sier hun.
næringsliv
Steigen Vertshus AS

Steigen Vertshus AS

Hos oss kan du spise god mat og drikke hva du måtte ønske. Vi har åtte rom tilgjengelige for overnatting.

Din bedrift her?Flere bedrifter


Og slik har det vært siden ferja startet å gå i sambandet 30. mai. Nå søndag 10. august er det slutt for i år. Gammelferja MS Røsund fra 1977 har i snart seks uker trafikkert daglig mellom Bognes og Skarberget. Til tross for at passasjerantallet ikke har vært en dag under 500, har ikke Torghatten Nord verken kaffe eller mat å tilby de veifarende på den eneste ferjestrekningen på E6, det til tross for at det er to kaféer i fartøyet. Det reagerer både passasjerer og mannskap på.

–Jeg hadde jo tenkt å kjøpe meg en kopp kaffe i hvert fall, sier Ellen Hauger Olsen, som sammen med datteren Ingrid (17) har kjørt i tre og en halv time på vei fra Sulitjelma til Narvik.

–Sist jeg kjørte her var det full service med servering av både kaffe og mat, så det her ble et skikkelig antiklimaks, mener hun.

For dyrt med servering

Fergesambandet har over 20 overfarter per dag og det er for de veifarende helt tilfeldig hvilken ferje man havner på.

– Jeg var ikke klar over at jeg skulle ta ei b-ferje. Man blir ofte litt trøtt når man sitter og kjører og derfor hadde det vært godt å få en oppkvikker med en kopp kaffe i hvert fall, mener Olsen, som heldigvis hadde med seg brødskive hjemmefra, som stilte sulten på overfarten. Også mannskapet om bord på ferja har bedt rederiet om at det ordnes med servering om bord, men har fått til svar fra Torghatten Nord om at det blir for dyrt.

– Det kunne jo ha vært skoleungdom eller andre som kunne ha sørget for en liten matbit og en kopp kaffe, mener styrmann og skipper Henrik Jensen (73) fra Ballangen, som i april neste år kan markere 50 år siden han startet i sjøfartsindustrien. Kollega og skipper Hallstein Johnsen (70) fra Ibestad synes det er trist at tilbudet er så dårlig, men konsentrerer seg om sin jobb; å føre ferja trygt over Tysfjorden.

De gamle er eldst

Matrosene Magne Mathiassen (66) fra Sortland og Per-Hugo Skoglund (57) fra Sørreisa ordner seg en matbit i byssa under dekk når ombordstigningen er unnagjort. Det er konstant mangel på fergemannskap i landet og flere av MS Røsunds mannskap er pensjonerte, men holder det gående likevel gjennom noen hektiske sommeruker.

– Jeg tror ikke dette er med på å sørge for at de unge rekrutteres, mener Magne Mathiassen, som selv også har jobbet i offshoresektoren, hvor både båt og tilbud har en adskillig større standard enn ombord i gammelferja over Tysfjorden. Men de gamle er eldst, heter det og både ferja og mannskapet, som har ganske så høy snittalder, har sørget for punktlige avganger i sommer, noe de nye gassferjene ikke kan skilte med.

– Denne motoren, en Normo Diesel 77-modell går bare fint. Det har ikke vært noen problemer og ferja har i hele vinter gått på Helgeland. 1. september skal den inn for et generelt vedlikehold før den skal ut igjen, forteller maskinist Gunnar Sæther (71).

Tankene til de svært så erfarne fergemannskapet går til fergedriftens videre skjebne. Med rekrutteringsmangel av norske sjøfolk frykter de for at rederiene skipes ut av landet, og mannskap erstattes med billig arbeidskraft fra andre deler av verden. Men enn så lenge er både gammelkara og gammeferja til å stole på, både når det gjelder punktlighet og sikkerhet. Det viser statistikken.

Les også


Tegn et abonnement på Lokalavisa NordSaltens papirutgave eller kjøp en elektronisk utgave (PDF).

Regler for kommentering

Diskutér "Full ferje – men ingen servering" på Facebook





Mest lest Folkets bilder Gratulasjoner Siste Aktiviteter Rubrikk

Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.